Afgelopen zondag 26 april hebben we kunnen vast stellen dat de baan in Winsum er super bij ligt. Dit resulteerde in enorm hoge snelheden op de baan, bij met name de finale vrije standaard, leverde dit een aantal harde crashes op. Na 3 her-starts hebben we besloten om een rollende start toe te passen.
We zijn overspoeld met reacties en meningen van zowel rijders als publiek. We willen iedereen hier allereerst voor bedanken, zonder jullie positief opbouwende kritieken weten wij ook niet wat er leeft.
Dankzij deze reacties heeft het bestuur van AutoSport Groningen, onder leiding van de nieuwe voorzitter Daniel de Hoop, gemeend voor de wedstrijd van 23 mei een aantal wijzigingen door te voeren. Allereerst zal de vrije standaard klasse vanaf nu altijd rollend van start gaan. Rijders zullen dan eerst twee aan twee een ronde rijden, waarna er met de vlag gestart zal worden in de eerste bocht. Belangrijk hierbij is dat de 1e twee auto’s het tempo zullen bepalen. Daarnaast zal in de stanaardklasse tot 1950cc, boven de 1950cc, regio en de VrijeStandaard het aantal startplaatsen per manche en finale terug geschroefd worden naar 12 stuks. Voor de VrijeStandaard Series zal dit betekenen dat de beste 10 van de dag rechtstreeks geplaatst zullen zijn voor de A-finale, de beste 2 uit de B-finale mogen zich hierbij aansluiten.
Verder zal er sneller door ons opgetreden worden bij onsportief rijgedrag. Waar wij eerst nog vaak een waarschuwing uitdeelden, zal er sneller naar de zwarte vlag worden gegrepen. Race incidenten zullen er altijd blijven bestaan, maar iedereen heeft zelf de controle over het gaspedaal, stuur en rem pedaal. Iedere coureur dient respect te hebben voor zijn medecoureurs op de baan, maar ook naast de baan. Wanneer men 2x een zwarte vlag heeft gehad, mag men de gehele dag niet meer deelnemen, wanneer de overtreding van dien aard is, dat medecoureurs of medewerkers ernstig in gevaar is gebracht kan onze wedstrijdleiding ook besluiten de zwarte vlag met het kruis toe te passen, dan is men gelijk geschorst voor de hele dag.
Waar wij ook streng tegen op zullen treden zijn de zgn. vergeldingsacties. Wij delen de straffen uit, dat hoeft een coureur niet zelf te doen op (of naast) de baan. Wanneer wij dit zien zal er gelijk een schorsing volgen. Daarbij willen wij nogmaals wijzen op ons reglement, hierin staat dat de rijder ook verantwoordelijk is voor zijn aanhang en hun gedrag.
Ook is het voor publiek ten strengste verboden zich bij een incident op de baan te begeven. Dit belemmerd enkel en alleen de hulpverlening richting de coureur, mocht de situatie zo zijn dat het van dien aard is dan kan eventuele aanhang zich melden bij de jurywagen en eventueel onder begeleiding naar de coureur gebracht worden.
Daarnaast wil het bestuur meedelen dat er een nieuwe voorzitter is aangesteld nadat Nico Meijer zijn functie heeft neergelegd wegens prive omstandigheden. De nieuwbakken voorzitter is de ervaren autocrosser Daniel de Hoop uit Garnwerd.
Het e.e.a. zal tijdens de rijdersbriefing op 23mei nog verder toegelicht worden. We willen een ieder oproepen om ten alle tijden met respect met elkaar om te gaan zowel op als naast de baan. Dat soms de emoties hoog oplopen hebben wij begrip voor, maar laat het dan rusten en zoek elkaar later op en praat het uit.
Het bestuur wil iedereen nogmaals danken voor alle reacties, dit is voor ons zeer waardevol! Graag allemaal tot de 23e mei!